ЕКСПЕРИМЕНТИ НАД ЛЮДЬМИ

Головна мета реформ Мінохоронздоров’я – економія на хворих.
Мінохоронздоров’я України затіяло черговий експеримент над українцями – цього разу відомство має намір реформувати службу швидкої допомоги. Відповідний проект опублікований на офіційному сайті міністерства нібито для “громадського обговорення”. Перші підсумки цього обговорення вкрай невтішливі для відомства Уляни Супрун: за словами експертів, пропоновані нововведення остаточно доб’ють інститут швидкої допомоги в країні.
 

ПРОСТО ДАЙТЕ ГРОШЕЙ!

Головне, що пропонують чиновники – скоротити кількість виїздів карет швидкої допомоги та комплектувати бригади виключно парамедиками, без лікарів і фельшерів, які їздять по викликах зараз.
Паралельно хочуть масово навчати навичкам надання першої медичної допомоги поліцейських, учителів, пожежників, вихователів дитсадків та інших громадян, які в силу своєї професійної специфіки можуть стикатися з нестандартними ситуаціями.
Розрахунок на те, що після курсів першої меддопомоги вони або допоможуть потерпілим самі, або зуміють транспортувати їх в лікарні. Відповідно, бригадам швидкої допомоги і виїжджати на місце ЧП не доведеться. Втім, лікарі стверджують, що якщо ці ідеї впровадять в життя, смертність в Україні може різко зрости.
При цьому відмітимо, що сама ідея реформування системи екстреної допомоги виглядає як мінімум дивно – адже ще не закінчилася колишня реформа, затіяна в 2012-2013 роках. Тоді було прийнято рішення модернізувати матеріально-технічну базу – зокрема, створити сучасну систему диспетчеризації, оновити автопарк та удосконалити систему лікарень інтенсивної терапії. Але реалізували лише частину цього плану.
“Були закупівлі медичного транспорту, у більшості областей з’явилася система диспетчеризації. Але потім закінчилися гроші. На середньостатистичного пацієнта у нас виділяють всього 100 доларів на рік, тоді як, приміром, у Білорусі – 400, а в Польщі – 2,5 тис. доларів. По-справжньому, треба було б знайти фінансування і закінчити вже почате, а не розпочинати реформу з нуля”, – зазначив голова Всеукраїнської ради захисту прав і безпеки пацієнтів Віктор Сердюк.
Він оцінює “діру” у бюджеті швидкої допомоги щонайменше в 35 млрд грн.
Представник громадської організації “Про S Vita” Костянтин Надутий підрахував, що ще 10-15 млрд гривень треба на створення діагностичних відділень, куди швидкі могли б доставляти пацієнтів, і 50-70 млрд гривень – на розширення мережі лікарень інтенсивної терапії з хірургією, терапією, дитячими та пологовими відділеннями.
“Як показує практика, багато пацієнтів помирають вже після того, як швидка привозить їх у лікарню. До них просто не доходять руки, вони помирають в приймальних відділеннях, а то і просто в коридорі. У лікарнях загального профілю немає потрібного устаткування. Скажімо, укомплектованість кисневими масками – одна на двох пацієнтів, а дефібриляторами вони забезпечені лише на третину”, – розповів Віктор Сердюк.
Але те, що експерти вимагають для однієї лише швидкої допомоги, – це майже увесь український бюджет на охорону (100 млрд гривен на цей рік) здоров’я. Тому в Мінохоронздоров’я вибрали економніший варіант.
ГРОШІ НА РЕФОРМУ РОЗІКРАДУТЬ?

Анонсуючи ідею реформи екстреної медицини, в.о. міністра охорони здоров’я Уляна Супрун на своїй сторінці в Facebook, акцентувала увагу на її чотирьох основних етапах:
▶ По-перше, це оновлення системи диспетчеризації. Якщо виклик дійсно екстрений, то швидка повинна приїхати впродовж лічених хвилин, обіцяє Супрун. Але питання в тому, які саме виклики вважатимуть екстреними. У Мінохоронздоров’я вважають, що часто українці марно панікують і викликають невідкладну допомогу даремно. Диспетчери повинні будуть розпізнавати такі “неправдиві” виклики і не відправляти швидкі до “панікерів”.
▶ По-друге, Супрун обіцяє створення нової системи, яка дозволить відстежувати місцезнаходження машин в режимі реального часу і висилати на виклик ту, яка в змозі доїхати швидко. Така система вже працює в Києві, Дніпропетровській, Херсонській та Харківській областях, а в тестовому режимі – у Вінницькій і Полтавській областях.
▶ По-третє, планують масштабне перенавчання персоналу швидкої допомоги та подальше зовнішнє незалежне оцінювання, від результатів якого залежатимуть зарплати.
▶ По-четверте, до системи екстреної медицини хочуть долучити рятувальників, пожежників, поліцію, вихователів, учителів, соцробітників. Їх планується навчити першочерговим заходам для надання невідкладної допомоги.
Плюс – розмістити в загальнодоступних місцях дефібрилятори (прилад, що використовується в медицині для електроімпульсної терапії порушень серцевого ритму), джгути та інше.
“Ці процеси займуть не один рік, але дадуть нам усім більше здоров’я і значно більш високі шанси на порятунок в екстреній ситуації”, – підсумувала Уляна Супрун.
При цьому в Мінохоронздоров’я не називають суму, яка знадобиться на реформу : в економічному обгрунтуванні лише вказано, що “прийняття проекту не потребує додаткових витрат коштів з держбюджету”.
“Хоча тільки дефібрилятори, які обіцяють розмістити на кожному кутку, коштують близько 1 тис. доларів. За які гроші їх збираються купувати? І якщо гроші є, то чому не укомплектувати тими ж дефібриляторами хоч би лікарні?”, – не розуміє Віктор Сердюк.
Костянтин Надутий допускає, що під реформу екстреної медицини Мінохоронздоров’я спробує притягнути іноземні гранти.
“Думаю, для освоєння грантівських грошей ця реформа і затівається. Тільки на навчання поліції, учителів та інших профільних фахівців можна списати величезні гроші, адже йдеться про десятки тисяч людей”, – вважає експерт.

“ЗАКОШМАРИТИ” ЛІКАРІВ – ЩОБ САМІ РОЗБІГЛИСЯ

Одним з головних аргументів Мінохоро-нздоров’я на користь нової реформи є нібито критична ситуація з наданням українцям екстреної допомоги. Як мовиться в пояснювальній записці до проекту, Україна минулого року вийшла на друге місце у світі (!) за кількістю смертей на 100 тисяч населення.
І головна причина такої жалюгідної ситуації – несвоєчасна допомога при різних ЧП (аварії, нещасні випадки і т. д.), а також – при гострих станах, таких як, приміром, інфаркти, інсульти та інше.
Так, минулого року серцево-судинні захворювання вбили близько 400 тисяч громадян, а нещасні випадки і ДТП – ще близько 32 тисяч.
“Але чиновники вважають, що це не тому, що бракує грошей і швидкі не можуть приїхати за викликом бо банально немає бензину, а тому, що лікарі погані”, – говорить Віктор Сердюк.
Щоб зібрати “компромат” на медиків, Мінохоронздоров’я має намір провести масштабний моніторинг їх роботи. Міністерство вже розіслало листи обласним адміністраціям з проханням посприяти участі перевіряючих у виїздах невідкладної допомоги за викликами.
Це розбурхало лікарську громадськість.
“Супрун у своєму стилі хоче облити брудом лікарів, виставити їх неуками, щоб довести необхідність “нової концепції розвитку”. Деякі “експерти” мають бути допущені в швидкі і записати все, що там відбувається”, – говорить Віктор Сердюк.
“Подібний “контроль” незаконний: немає ні критеріїв оцінки роботи лікарів, ні гарантій забезпечення збереження персональних даних та лікарської таємниці. Крім того, можуть бути створені серйозні риски для пацієнтів”, – попереджає він.
Відповідальний секретар Національної медичної палати Сергій Кравченко говорить, що підсумком таких перевірок стануть масові звільнення лікарів і керівників пунктів швидкої допомоги на місцях.
Він також говорить, що за схемою, пропонованою Супрун (зниження кількості виїздів швидких, бригади з парамедиків, а не лікарів та ін.), дійсно працює екстрена медицина у багатьох країнах світу.
“Але такий варіант підходить, якщо медична інфраструктура знаходиться в зоні досяжності для пацієнта… це реально, якщо медустанова знаходиться в п’яти кілометрах, а не в п’ятидесяти, як в наших селах. Для сільських жителів швидка допомога це не лише невідкладна допомога, але і “поліклініка на колесах”. Тому, якщо реформу все-таки пролобіюють, для сільських жителів меддопомога стане ще більше недоступною, ніж зараз”, – пояснив він.
Між тим в середовищі самих медиків вже зріють протестні настрої. Експерти допускають, що між медиками і перевіряючими з Мінохоронздоров’я можуть виникнути сутички, якщо ті спробують супроводжувати бригади на виїздах.
Нарешті, самі лікарі в приватних бесідах зізнаються, що ця суперечлива реформа без адекватного підвищення зарплат (а грошей на останнє у бюджеті немає) ризикує ще більше посилити відтік наших медиків в Європу. Виїжджати за викликом буде просто нікому – ось саме тоді і почнеться справжня “економія”. І не лише на “швидкій”. Адже тим же людям похилого віку пенсії, що передчасно померли, теж вже не потрібні.

Олексій Градов