ХОЛОПАМ ДУМАТИ ШКІДЛИВО

В Україні закінчилося Зовнішнє незалежне оцінювання знань для випускників шкіл, відгриміли й випускні бали. І хоча випускники- 2018 ще не встигли повною мірою скуштувати усі принади “реформи освіти”, але зусилля “реформаторів” вже починають давати свої отруйні плоди. На думку експертів, далі буде тільки гірше. Про те, як руйнується система шкільної освіти в Україні – в нашому матеріалі.

ЛАМАТИ – НЕ БУДУВАТИ

Судячи з інформації Українського центру оцінки якості освіти (УЦОЯО), цього року кожен сьомий випускник школи не впорався із завданням по мові, літературі та історії своєї країни на Зовнішньому незалежному тестуванні (ЗНО). Так, із завданнями з української мови і літератури не впоралися 14,5% випускників, по історії країни – 14,2%.
Дуже показово, що ці цифри значно гірше за результати минулого року: в 2017-му мінімальний прохідний бал на тестуванні з української мови і літератури не набрали 7,6% учнів, по історії України – 13,5%.
Отже, випускники, які не пройшли випробування не зможуть мати права вступу у вищі навчальні заклади (внз), а експерти відповідно відмічають: система освіти в країні нестримно деградує. Особливо насторожує, що катастрофічно падає якість знань по точних науках – наприклад, тести з математики не здав майже кожен п’ятий (19%).
Нагадаємо, що ЗНО – це іспити, які зобов’язані здати усі випускники шкіл. За їх результатами українські університети зараховують абітурієнтів на навчання. Якщо школяр не набрав мінімальної кількості балів, то він не має права вступу навіть на платні відділення внз, а перездати тести можливо тільки через рік.
“Цього року результати дуже слабкі, що неприємно нас здивувало, – заявив один з чиновників Міносвіти. – Велика кількість учнів не змогла відповісти навіть на елементарні питання. Кожен сьомий учень не знає рідної мови”. І додав, що міністерство має намір обговорити цю проблему з обласними, міськими і районними управліннями освіти.
Проте, на думку експертів, виклик учителів на килим не розв’яже проблему, з якою зіткнулася система освіти. Адже в середньостатистичній українській школі більше половини вчителів – пенсійного або передпенсійного віку, вони не міняють методику навчання останні 15-20 років.
“Про впровадження нових технологій не йде й мови: крейда та дошка – єдині інструменти учителя. З інформатикою взагалі проблеми, оскільки школярі частіше знають більше викладача. На уроках хімії учні пишуть в зошитах формули і не проводять досліди. Де узяти нових фахівців і гроші на модернізацію класів, ніхто не знає”, – розповіла директор однієї з Черкаських шкіл Людмила К.
Вона додала, що випускники педагогічних внз не мають бажання працювати за фахом, особливо в районах та сільській місцевості – там середній вік педагогів вже впритул підійшов до пенсійної позначки, та і цих ветеранів вже бракує.
В результаті, добре здати тести вдається тільки тим школярам, батьки яких наймають репетиторів по кожному з предметів.
За словами самих учителів і чиновників від освіти, шкільна програма не відповідає тим вимогам, які прописані в тестах. Тому учням потрібно займатися додатково з викладачами, але у батьків дуже часто на це просто немає грошей. І з кожним роком таких неплатоспроможних стає все більше.
Як відзначив політолог Олександр Дудчак, провал українських випускників на іспитах є наслідком фундаментальних проблем, з якими зіткнулася в цілому система освіти країни. Річ у тому, що останніми роками помітно погіршилась якість підручників і кваліфікація викладачів, а псевдореформи упевнено ведуть до того, що вже через п’ять років рівень знань школярів знизиться до катастрофічного рівня.
“Влада занадто завзято ховала те краще, що залишилося від СРСР. І тепер головне завдання сучасної української освіти – створити людину, яка матиме суто прикладні знання. Це і зрозуміло: в країні випускник все одно працювати не зможе і, швидше за все, поїде в Європу, щоб працювати на низько кваліфікованих посадах”, – резюмував Дудчак.

УЧИТЕЛІ: ТРИМАТИ НОСА ЗА ВІТРОМ

Нічого хорошого “реформа” не несе і вчителям. Як відомо, зараз в країні йде “всенародне обговорення” проекту закону про повну середню освіту, проте всім вочевидь, що це – лише для видимості дотримання демократичних процедур (насправді вже все вирішено). Що ж несе цей закон педагогам?
За словами директора Центру експертизи освітніх реформ, доктора педагогічних наук, професора Людмили Ващенко, щоб максимально позбавити вчителя можливості навіть “дихати в інший бік”, законопроектом пропонується норма, відповідно якої його прийматимуть на роботу виключно за трудовим договором (ст.22, п.2).
“Це катастрофічна ситуація для педагогів і керівників учбових закладів, оскільки відразу будуть звільнені всі. Тут важливо відмітити, що подібними методами завжди користувалися керівники, які, в силу своєї професійної та людської некомпетентності, не могли залагодити конфлікт інтересів між власним бажанням зберегтися у влади та існуванням незалежних підлеглих. Сьогодні такий метод зводиться в ранг державної політики. Цим документом влада намагається зачистити залишки альтернативного педагогічного мислення”, – пояснила ситуацію Людмила Ващенко.
Простіше кажучи, будуть звільнені, а потім не прийняті на роботу за договором усі директори і педагоги, які матимуть власну думку, відмінну від думки керівництва.
Також, вчитель повинен розуміти, що після ухвалення законопроекту (якщо він пройде люстраційну процедуру реорганізації) з ним укладуть трудовий договір, в якому буде прописаний перелік його обов’язків і кількість часу, який він має бути на робочому місці. А робочий час “…включає час, необхідний для виконання їм учбової, виховної, методичної, організаційної роботи і іншої педагогічної діяльності, передбаченої трудовим договором і /або посадовими обов’язками” (ст.23, п.1).
І це буде не 18 годин в тиждень! При цьому оплата праці вчителя здійснюватиметься згідно з останнім законом за кількість годин педагогічного навантаження (п.7 ст.23) “, – особливо відмітила Л.Ващенко.
Експерт звернула увагу, що гарантій педагогу на працевлаштування законопроект не дає, зобов’язання прописані тільки перед учнями.
“У ст. 27 йдеться про те, що : “У разі реорганізації або ліквідації установи загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити таким, що вчаться можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти”. Про вчителя тут ні слова, забули, вочевидь. З якими ризиками ми матимемо справу? Оскільки значна частина вчителів мало знайома із специфікою оформлення трудового договору, їм будуть надані некомфортні умови роботи; значна частина буде вимушена залишити роботу, оскільки єдиним її стимулом залишалися вільний графік і тривала літня відпустка. Підробляти за сумісництвом, а, тим більше, займатися репетиторством, вони вже не зможуть. Таким чином, учитель вимушений буде знаходитися в школі не 18 годин, а 40 за ту ж зарплату. Чи багато хто на це погодиться? Очевидно, саме тому і від’їжджають не самі гірші педагоги в Європу доглядати за людьми похилого віку”, – роз’яснила Л.Ващенко.
Нагадаємо, що на загальну думку незалежних експертів, “реформа” освіти є одним з найруйнівніших і шкідливіших діянь нинішнього режиму, оскільки спрямована на тотальне скорочення шкіл і дебілізацію підростаючого покоління.

Олександр Полуянов