ДОВІРЯЙ, АЛЕ ПЕРЕВІРЯЙ

НАСТАЮТЬ ТОТАЛЬНІ ПЕРЕВІРКИ ОДЕРЖУВАЧІВ БУДЬ-ЯКОЇ ДЕРЖАВНОЇ ДОПОМОГИ

За компанію з субсидиантами, влада вирішила закрутити гайки для усіх одержувачів соціальних виплат: починаючи від студентів і “чорнобильців” – і закінчуючи багатодітними сім’ями і самотніми матерями. Мета все та ж – відповідно до вимог МВФ, максимально скоротити бюджетні витрати на соціальну сферу.

ПІД КОВПАКОМ У МІНФІНУ

В Україні мають намір перевірити усю систему нарахування державних виплат, і позбавляти допомоги тих, хто на неї немає права. Сюди відносяться субсидії незаможним, пенсії, стипендії, різні види соціальної допомоги і так далі.
У Мінфіні говорять, що вони вже “призвичаїлися” ефективно проводити верифікацію, ось тільки не все від них залежить – мовляв, недосконале законодавство і комунікація з іншими держорганами залишають бажати кращого. Тому, там розробили і оприлюднили для обговорення новий законопроект про перевірку виплат.
Головна суть законопроекту – в створенні “інформаційно-аналітичної платформи моніторингу і верифікації”. Це не новина: в держбюджеті на створення такої платформи вже виділені гроші. Після того, як платформу запустять, дані поповнюватимуться за рахунок інформації про кожного одержувача виплат, наданою усіма причетними до цього державними органами.
Перевірці підлягатимуть усі види виплат, які фінансуються з державного і місцевих бюджетів : пенсії, стипендії, будь-яка соціальна допомога, пільги, субсидії і так далі. Верифікація проходитиме постійно – навіть закінчення виплат не позбавить того, хто їх отримував, від нагляду і контролю з боку держави.
Мається на увазі, що аналізувати інформацію будуть на трьох етапах:
*Перший етап – при зверненні. Ви звертаєтеся в якийсь держорган або місцевий орган влади, надаєте інформацію, яка є основою для нарахування тієї або іншої виплати, а відомство відправляє запит в інформаційно-аналітичну платформу і перевіряє: чи вірно ви все вказали;
*Другий етап – в процесі отримання виплат (поточна верифікація). В ході отримання виплат інформацію про одержувача періодично перевірятимуть, щоб “бити на сполох”, у разі невідповідності якихось даних;
*Третій етап – після закінчення виплат. Впродовж трьох років після того, як людина перестала отримувати виплату, вона як і раніше буде “під ковпаком” у Мінфіну. Це нібито треба для того, щоб зайвий раз упевнитися: чи не обманювала вона органи державної влади під час отримання грошей. Якщо виявиться обман (наприклад, з’явилася додаткова інформація про доходи, майно, виявлена підробка документів та ін.), то державний орган, який здійснював виплати, звернеться з вимогою повернути усі нараховані людині гроші.
Враховуючи те, що верифікація торкається усіх без виключення державних виплат, перевіряти та перевіряти ще раз доведеться більше половини населення України : студентів, пенсіонерів, чорнобильців, афганців, молодих батьків, людей з інвалідністю, дітей-сиріт, батьків-одинаків, одержувачів субсидій і т.д.
Так що тема моніторингу не може не турбувати та не викликати громадський резонанс.

ГРА В ОДНІ ВОРОТА

За традицією, що діє в нашій країні, перед виборами політики начебто не повинні загострювати відносини з виборцями. Але цей законопроект (можливо, з тими або іншими поправками), має усі шанси пройти голосування в парламенті.
“Вірогідність, що його приймуть, висока. Річ у тому, що це не лише ініціатива українського уряду – це елемент вимог Міжнародного Валютного Фонду. Зазвичай ми звертаємо увагу на два зобов’язання перед МВФ – відносно антикорупційного суду і підвищення ціни на газ. Але є і третя вимога – оптимізувати витрати держбюджету. А які витрати є у держбюджеті? Армія, чиновники і соціальна сфера. Звичайно, чиновників ніхто не скорочуватиме, і головний удар перейме на себе соціальна сфера. Параметри перевірок і скорочення пільг обговорюватимуться – це гнучко, але сам процес незворотній. У владі зараз вирішують інше питання: хто в цій ситуації буде крайнім, хто відповість перед виборцями – президент або прем’єр-міністр? Прем’єр-міністр вже заявив, що на підвищення мінімальної зарплати, про що говорив президент, грошей немає. Прем’єр говорить, що Україні щорічно треба брати 4 млрд дол. боргів, інакше у нас просто буде дефолт – в наступні три роки нам треба віддати 27 млрд доларів. Йде внутрішня боротьба, але щось будуть вимушені прийняти, щоб отримати кредит МВФ”, – говорить директор Українського центру аналізу і менеджменту політики Руслан Бортник.
В принципі, ретельні перевірки одержувачів державної допомоги – це нормальна, стандартна практика в цивілізованих країнах. Очевидно, що рано чи пізно, до практики трьохетапних перевірок прийдуть і у нас. Також, вже зараз зрозуміло, які види виплат перевірятимуть і “просіюватимуть” найактивніше. Адже якщо виплати при народженні дитини, пільги чорнобильцям, пенсії, стипендії – підтвердити і перевірити не занадто важко, то в питаннях житлово-комунальних субсидій простір для маніпуляцій величезний.
Як відомо, в уряді вже зробили багато що для відсівання частини претендентів на отримання субсидій (див. статтю “Чим далі в ліс – тим більше дров”) – вже в наступному опалювальному сезоні їх стане менше як мінімум на 15-20% . А верифікація за новими правилами дозволить відсіяти ще більшу кількість претендентів на допомогу.
“В принципі, держава не просто має право, а зобов’язана контролювати витрату бюджетних коштів. Так що рішення не просто правильне, а запізніло правильне. Але у мене, як у споживача, це викликає реакцію у відповідь. Ви хочете мене перевіряти? Маєте право. Але, я хочу і маю право перевіряти вас: з вашою ідіотською ціною на газ, каламутним, за непрозорою схемою тарифоутворенням, відсутністю системи обліку, відсутністю регулювання споживання. Так, я як споживач зобов’язаний, але розкажіть мені, що зобов’язані ви – мери, теплокомуненерго, “Нафтогаз” та інші”, – резонно помітив екс-міністр ЖКГ Олексій Кучеренко.
Проте в Україні як і раніше практикується “гра в одні ворота”: вся тяжкість бюджетної економії незмінно лягає на плечі убогого населення.

Олександр ПОЛУЯНОВ