КОМУНАЛЬНА РЕВОЛЮЦІЯ ЧИ ЧЕРГОВА ПРОФАНАЦІЯ?

Нардепи 9 листопада ухвалили новий Закон “Про житлово-комунальні послуги”, який замінив чинний з такою ж назвою. За словами представників влади, цей документ є “революційним” і став продовженням реформи ЖКГ, мета якої – “забезпечити населення якісними комунальними послугами зі справедливих цін”. Які ж насправді зміни загрожують українцям?

 

НОВІ ПЛАТЕЖІ

Однієї з найпомітніших новацій закону стало повернення пені. Нагадаємо, що її відмінили ще далекого 1996 року, ко-ли людям масово затримували зарплати, і багато українців фізично не могли вчасно платити по комунальних рахунках. Відтоді влада робила безліч спроб повернути пеню, причому в усіх випадках передбачалося встановити її розмір в 0,1% за день прострочення. Правда, зараз депутати “зжалілись” і повернули пеню “радянського зразка” – 0,01% в день. Тобто, за рік пеня складе усього 3,65% (наприклад, з 10 тисяч боргу – 365 гривень. Але і її можна буде не платити, якщо людина доведе, що йому заборгували зарплату, пенсію, соціальні виплати або інші джерела його доходу. Також пеню не стануть нараховувати одержувачам субсидій у разі, якщо держава заборгує постачальникам.
Ця стаття закону набуде чинності з 1 січня 2019 року, так що у боржників ще є час сплатити заборгованість без відсот-ків.
Крім того, закон вводить “абонплату” на гаряче і холодне водопостачання, а також опалювання. Тобто, за ту ж воду доведеться платити незалежно від того, користувалися ви нею або ні, а за тепло – увесь рік, а не тільки в опалювальний сезон. Планується, що ці гроші підуть на ремонт і обслуговування тепло- і водомереж, обслуговування лічильників та інші поточні витрати. При цьому нинішня вартість куба води і гігакалорії тепла зменшиться на величину абонплати, і загальна сума нібито не збільшиться.
Якою саме буде абонплата, поки невідомо, оскільки впродовж півроку після вступу закону в силу її повинен розраху-вати Кабмін. За електроенергію, газ і вивезення побутового сміття абонплата доки не вводиться.
Також закон передбачає, що будинкові лічильники тепла будуть встановлені за рахунок теплонадаючих компанії. Або-нплата не торкається жителів будинків, де створені ОСББ – там люди самі зможуть визначати, хто повинен обслуговувати лічильники, займатися ремонтом інженерних мереж і тому подібне.

ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ СТОРІН

В новому законі дуже часто фігурує словосполучення “якість послуг”. Якщо батареї у будинку ледве теплі, а з “гарячого” крану тече прохолодна вода, то з постачальника на користь споживача стягується штраф або пеня. Крім того, мешканці отримали право штрафувати постачальника послуги за перевищення нормативних термінів виконання ремонтних (для гарячої води – два тижні) або аварійних робіт.
Для тих українців, які мерзнуть у своїх квартирах і місяцями не бачать гарячої води, подібний “батіг” був би дуже до речі, але не варто радіти. Наші депутати не були б самими собою, якби не передбачили для монополістів прекрасний обхідний маневр. Так, в документі вказано, що постачальник не несе відповідальності за надання послуги, надання її в неповному об’ємі, або невідповідної якості, якщо доведе, що в точці обліку були порушені норми. Іншими словами, право споживачів на санкції фактично зводиться до нуля, тому що ніхто нічого не зможе довести. Як мовиться, у кого більше прав – той і правий. Ніхто не буде винен, і люди як і раніше житимуть в холодних квартирах, а щоб помитися – нагрівати воду в каструлях.
Зовсім інакше йдуть справи з виконанням обов’язків споживачами. Вони повинні все і всім. Наприклад, безперешкод-но пускати представників постачальника послуг у свою квартиру. Інакше у тих є право на несанкціоноване проникнення в житло. І гаразд би йшлося про ліквідацію або попередження аварії. Але зламувати двері вони можуть навіть під приво-дом профоглядів та знятті показників з лічильників. Особливо в цьому плані не позаздриш боржникам за “комуналку”.
Якщо людині прийшло попередження про погашення заборгованості, а вона впродовж 30 днів не заплатила за рахун-ками, закон дозволяє повністю припинити забезпечувати такого споживача цією послугою. І якщо раніше “обрізувати” боржникові могли електроенергію, газ і теплопостачання, то тепер депутати дозволили відключати і воду.
Для того, щоб відновити постачання послуг, треба повністю погасити заборгованість або укласти договір про її рестру-ктуризацію.

ПРАВО БЕЗ МОЖЛИВОСТІ

З іншого боку, і споживачам дозволили добровільно “відрізуватися” – від опалювання та гарячої води. Правда, у випа-дку з опалюванням це можливо лише у тому випадку, якщо половина квартир у будинку вже перейшла на індивідуальне опалювання. У інших випадках у відключенні можуть відмовити, якщо це призведе до неправильної роботи загальнобу-динкової системи опалювання.
– Здавалося б, новий закон “Про житлово-комунальні послуги” повинен покласти край монопольному положенню теп-локомуненерго, і тепер мешканці зможуть відмовитися від центрального опалювання і встановити індивідуальний обіг-рів, який на порядок дешевше. Але розробники закону вочевидь розуміли, якщо реально надати мешканцям таке пра-во, то, швидше за все, більшість українців так і зроблять. Бо платити по величезних рахунках за неякісні послуги ніхто не хоче. Хитрі розробники явно вирішили підіграти монополістові та прописали свідомо непереборну перешкоду: відклю-читися від центрального опалювання можуть тільки ті власники квартир, де будинки на дату введення цього закону вже на 50% не мають центрального опалювання. Це ідіотизм. В Україні таких будинків практично немає, тому що до цього взагалі було заборонено відключатися від центрального опалювання. Тому виходить: право є, але скористатися їм склад-но. Хитро. Замість того, щоб записати, що мешканці багатоквартирних будинків могли б самі вирішувати, треба їм центральне опалювання або ні, вони фактично надали право і забрали. Було б розумно записати, що мешканці багаток-вартирного будинку можуть у будь-який момент прийняти рішення відключити будинок від центрального опалювання, якщо за нього проголосували більше 50% мешканців. Ось це було б дійсно правильно.
Біда України, що українська влада і депутати просто знущаються з народу і не хочуть впровадити навіть прості рефор-ми, які б дійсно мали позитивний ефект. Якщо надати право мешканцям самим вирішувати – треба їм або не треба центральне опалювання, це б змусило монополістів і олігархів реально замислитися про свій бізнес і понизити тарифи на опалювання і гарячу воду – щоб власникові квартири було вигідно використати центральне опалювання, а не індиві-дуальне. Але українська влада цього явно не хоче.
Ось наші депутати і приймають пачками і “на ура” дурні та безглузді закони, а потрібного закону від них не дочекаєшся. І після цього вони дивуються, чому народ їх проклинає і лає. Як працюєте, так і отри-муєте. – прокоментував це положення закону економіст Олександр Охрименко.

ВІД РЕДАКЦІЇ

ДОГОВОРИ НА УСЮ КОМУНАЛКУ


Відтепер між споживачами і постачальниками послуг повинні укладатися договори, які будуть дійсні один рік. Їх можуть оформити як індивідуальні споживачі, так і колективно (ОСББ, наприклад). Але комунальні послуги з по-стачань природного газу і електроенергії надаються виключно на підставі індивідуальних договорів. У цих буде прописано: 

▶ Перелік послуг, вимоги до якості послуг;
▶ Права і обов’язки сторін;
▶ Відповідальність сторін за порушення договору;
▶ Ціна послуги, порядок оплати послуги;
▶ Порядок і умови внесення змін до договору, у тому числі за ціною послуги;
▶ Термін дії договору;
▶ Порядок і умови продовження його дії і розірвання.
Інші положення договору, вірогідно, можуть узгоджуватися сторонами-підписантами.
Після отримання проекту договору у споживача буде 30 днів на те, щоб представити свої зауваження та заперечення до умов і внести зміни.
Втім, як показує практика, раніше постачальники не йшли на поступки споживачів, відмовляючись вно-сити навіть мінімальні правки в типові договори. Адже попередній документ давав компаніям-монополістам можливість безкарно не виконувати свої зобов’язання. Тепер гіпотетично постачальни-кові доведеться відповідати за своєчасність, безперервність і якість послуг.

Підготував Олександр МИХАЙЛОВ